We hebben ondertussen een nieuwe regering en een lijvig regeerakkoord.
Hieronder vindt u een overzicht van wat onze nieuwe Arizona regering voor ogen heeft door een fiscale bril.
Heden betreft dit enkel een regeerakkoord dat nog volledig in nieuwe Wetgeving zal moeten gegoten worden en waarvan op dit moment noch de details noch de uitwerking gekend zijn.
Wij volgen dit natuurlijk ten gronde voor u op.
Deze nieuwsbrief is opgedeeld gelijklopend met het regeerakkoord.
We hebben hieronder er een aantal punten samengevat die voor u en uw onderneming van belang kunnen zijn, gevolgd door een uitgebreide toelichting van het regeerakkoord.
- Solidariteitsbijdrage en meerwaardebelasting: Er komt een solidariteitsbijdrage van 10% op toekomstige gerealiseerde meerwaarden van financiële activa, inclusief crypto-activa, met een vrijstelling van 10.000 EUR en aftrek van minderwaarden binnen het jaar.
- DBI-aftrek hervormd: De DBI-aftrek wordt hervormd naar een vrijstelling en de participatievoorwaarde wordt verhoogd van 2,5 miljoen EUR naar 4 miljoen EUR, met een verscherping voor grote ondernemingen.
- Federale woonfiscaliteit en VVPRbis-stelsel: De interestaftrek voor niet-eigen woningen wordt geschrapt en het VVPRbis-stelsel en de liquidatiereserve worden geharmoniseerd, met een verhoogd tarief van 6,5% voor nieuw aangelegde reserves vanaf 2026.
- Arbeid en fiscaliteit: Vanaf 2027 worden hogere nettolonen voor werkenden nagestreefd, met maatregelen zoals verhoging van de belastingvrije som en verlaging van de bijzondere bijdrage in de sociale zekerheid.
- Loonoptimalisatie: Er komt een verhoging van de tussenkomst voor maaltijdcheques, een duidelijk kader voor kosten eigen aan de werkgever en een wettelijk omkaderd systeem van flexibel verlonen.
- Studenten en flexi-jobs: De fiscale vrijstelling voor inkomsten uit studentenarbeid wordt verdubbeld en de arbeidsrechtelijke grens verhoogd naar 650 uren. Voor flexi-jobs wordt het maximum jaarinkomen verhoogd naar 18.000 EUR.
- Investeringsaftrek en afschrijvingen: De investeringsaftrek wordt onbeperkt overdraagbaar en kmo’s mogen opnieuw degressief afschrijven. Bepaalde investeringen worden versneld afschrijfbaar.
- Administratieve vereenvoudiging: De regering wil een eenvoudig systeem voor verworpen uitgaven en vereenvoudiging van de aftrekbeperking autokosten, met een ruimere overgangsperiode voor hybride wagens.
- Parafiscaliteit voor zelfstandigen: Zelfstandigen in bijberoep kunnen bijdragen aan de Vrije Aanvullende Pensioenregeling vanaf 2026 en er komt een harmonisatie van de verschillende stelsels in de tweede pijler.
- Fraudebestrijding: Er wordt onderzoek gedaan naar een loterij met btw-bonnen en misbruiken met private stichtingen worden aangepakt door de federale wetgeving te verduidelijken.
- Begroting
Solidariteitsbijdrage – Meerwaardebelasting
Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde
meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-activa.
Er zal een voetvrijstelling voorzien worden van 10.000 EUR (jaarlijks indexeren) om de kleine beleggers niet extra te belasten.
Deze solidariteitsbijdrage zal enkel van toepassing zijn op toekomstige gerealiseerde meerwaarden (“opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage”).
Dus geen retroactieve belasting van reeds opgebouwde meerwaarden.
Verder zal er ook voorzien worden in een aftrek van minderwaarden binnen het jaar, zonder overdracht.
Er zal tevens voorzien worden in een bijzonder regime t.a.v. aandeelhouders met aanmerkelijk belang (min. 20%).
Bij een aanmerkelijk belang van minimum 20% zal er altijd 1 miljoen EUR zijn vrijgesteld.
Een meerwaarde tussen 1 miljoen en 2,5 miljoen EUR zal belast worden aan 1,25%.
Een meerwaarde tussen 2,5 en 5 miljoen EUR zal belast worden aan 2,5%.
Een meerwaarde tussen 5 en 10 miljoen EUR zal belast worden aan 5%.
Een meerwaarde vanaf 10 miljoen EUR zal belast worden aan 10%.
DBI-aftrek
De DBI-aftrek zal hervormd worden naar een vrijstelling, in plaats van een aftrek (via een verhoging van de begintoestand reserves) wat de facto neerkomt op de afschaffing van het (overdraagbaar) “DBI-overschot”.
De participatievoorwaarde van 10% zal ongewijzigd blijven, maar zal worden opgetrokken van 2,5 miljoen EUR naar 4 miljoen EUR.
De participatievoorwaarde in het DBI- en meerwaardestelsel zal worden verscherpt door de participatievoorwaarde van 4 miljoen EUR te koppelen aan de voorwaarde dat de deelneming de aard van financieel vast actief moet hebben.
Deze verstrenging zal niet van toepassing zijn op kleine en middelgrote ondernemingen, maar dus enkel voor en tussen grote ondernemingen.
DBI-Bevek
Er zal een heffing van 5% op de meerwaarde worden voorzien bij uitstap.
Verrekenbaarheid van de roerende voorheffing met de vennootschapsbelasting zal slechts mogelijk zijn, indien de ontvangende vennootschap in het inkomstenjaar van ontvangst van de uitkering, de minimale bedrijfsleidersbezoldiging toekent.
Taks op de effectenrekeningen
Men zal alle mogelijke ontwijkingen aanpakken op basis van het rapport van het Rekenhof.
Uitdoven federale woonfiscaliteit
Het regeerakkoord spreekt ook over het schrappen van de interestaftrek voor de niet-eigen woning.
Deze maatregel moet 200 miljoen EUR opbrengen.
Harmonisatie stelsels VVPRbis en liquidatiereserve
Het VVPRbis-stelsel en de liquidatiereserve zullen maximaal worden geharmoniseerd.
voor wat betreft de liquidatiereserve zal de wachttermijn worden verlaagd van 5 jaar naar 3 jaar.
Het tarief van 5% roerende voorheffing zal worden opgetrokken tot 6,5%. Op die manier zal het effectieve tarief van 13,64% naar 15% stijgen, hetzelfde tarief als bij de VVPRbis.
Inwerkingtreding: de vanaf 01/01/2026 nieuw aangelegde liquidatiereserves.
Exit-belasting
Emigratie van een rechtspersoon zal fiscaal worden behandeld als een fictieve liquidatie met
toepassing van roerende voorheffing.
- Arbeid en fiscaliteit
Doelstelling vanaf 2027
Hogere nettolonen voor iedereen die werkt, met focus op lonen onder de mediaan.
Het verschil tussen werken en niet-werken naar meer dan 500 EUR netto per maand brengen.
Maatregelen – algemeen
Verhogen van de belastingvrije som.
Verlagen van de bijzonder bijdrage in de sociale zekerheid.
Versterken van de sociale werkbonus.
Gepensioneerden die willen bijverdienen na een volledige loopbaan van 45 jaar of na de
wettelijke pensioenleeftijd zullen voortaan minder belastingen betalen dan vandaag, met een
eenvoudige bevrijdende heffing van 33% die voordeliger is dan vandaag.
Loon optimalisatie
Er zal opdracht gegeven worden aan sociale partners om wettelijk toegestane tussenkomst voor maaltijdcheques te verhogen met twee maal 2 EUR (dus van 8 EUR naar 12 EUR), gekoppeld aan corresponderende verhoging van aftrekbaarheid van de werkgeverskost (dus ook 2 maal 2 EUR meer).
Eveneens zal de bestedingsmogelijkheid van de maaltijdcheque worden uitgebreid.
Andere cheques (eco-, cultuur) zullen uitdoven.
Er zal een duidelijk kader komen voor kosten eigen aan de werkgever.
Het systeem van flexibel verlonen zal wettelijk omkaderd worden waarbij de brutoloonruil beperkt zal worden tot maximaal 20% van het jaarlijkse brutoloon – onverminderd aanvullende bonussen.
Het minimumloon voor verlaagd tarief van de Vennootschapsbelasting zal worden opgetrokken van 45.000 EUR opgetrokken naar 50.000 EUR (zal worden geïndexeerd).
Het brutoloon zal nog maar voor maximaal 20% mogen bestaan uit voordeel alle aard, onverminderd aanvullende bonussen boven op het brutoloon.
Uitbreiding van het fiscaal regime auteursrechten naar digitale beroepen.
Het fiscale regime voor auteursrechten zal worden uitgebreid om een einde te maken aan de
bestaande discriminatie tussen digitale beroepen (die momenteel niet van het regime kunnen
profiteren volgens de fiscus) en andere beroepen.
Werken belonen
Belastingvermindering voor werkloosheidsuitkeringen zal worden afgeschaft.
Belastingvermindering voor de hoogste pensioenen zal worden afgeschaft.
Het leefloon zal onbelast blijven, maar door het leefloon mee als inkomen in de aangifte op te
nemen, wordt gegarandeerd dat er rekening zal worden gehouden met alle inkomsten die de
belastingplichtige ontvangt.
Het huwelijksquotiënt zal gehalveerd worden voor niet-gepensioneerden tegen 2029. Voor
gepensioneerden zal een uitdoofscenario worden voorzien op voldoende lange termijn.
Werken belonen – studenten
Studenten die één euro te veel verdienen dreigen vandaag niet meer ten laste zijn van de ouders, waardoor zowel ouders als studenten belastingen moeten betalen en bepaalde voordelen (zoals bijv. kindergeld of studiebeurzen) in het gevaar komen.
In het regeerakkoord staat het volgende:
- Onmiddellijke verdubbeling van de fiscale vrijstelling voor inkomsten uit studentenarbeid en verhoging van het maximumbedrag van de netto bestaansmiddelen naar 12.000 EUR voor iedereen.
- Permanente verhoging van de arbeidsrechtelijke grens voor studentenarbeid tot 650 uren.
Flexi – jobs
Het maximum jaarinkomen voor flexi-jobs zal worden verhoogd van 12.000 naar 18.000 EUR, en waar geldend zal het maximum uurloon worden verhoogd van 17 naar 21 euro. Deze bedragen zullen verder worden geïndexeerd.
Het schrappen voor voltijdse werknemers van het verbod van tewerkstelling bij verbonden
ondernemingen (de noden van de horeca).
Flexi-jobs zullen eveneens mogelijk worden gemaakt in alle sectoren, maar met respect voor de regels inzake de toegang tot de beschermde beroepen in publieke en private sectoren die met grote tekorten kampen o.a. onderwijs, kinderopvang, sport en cultuur.
- Gezinsfiscaliteit
Moderniseren toeslag op belastingvrije som.
Toeslag belastingvrije som alleenstaande ouders enkel toegekend aan werkelijk alleenstaande
ouders.
Belastingkrediet voor kinderen ten laste zal niet langer geïndexeerd worden.
Aftrekbaarheid onderhoudsuitkeringen zal gradueel dalen van 80% naar 50% (uitkeringen naar
landen buiten EER niet langer aftrekbaar).
- Ondernemen en fiscaliteit
Investeringsaftrek
Zal onbeperkt overdraagbaar worden.
De tarieven voor de verhoogde aftrek energie, mobiliteit en milieu zullen worden geharmoniseerd naar 40% (nu 30% voor grote vennootschappen).
Maatregelen specifiek gericht op investeringen
Hier is het vooral belangrijk dat kmo’s opnieuw zullen mogen degressief afschrijven en dat bepaalde investeringen versneld afschrijfbaar zullen worden (bv. O&O, defensie, energietransitie) aan 40 % tijdens het eerste jaar voor grote ondernemingen.
Eenvoudigere regelgeving binnen het kader van de administratieve vereenvoudiging die onze nieuwe regering wil doorvoeren.
Hier wil de regering vooral werken aan een eenvoudig systeem inzake verworpen uitgaven en zal men overgaan tot de schrapping van de fiscale vrijstelling voor sociaal passief en de schrapping van de vrijstelling meerwaarden op bedrijfsvoertuigen.
Verder wil de nieuwe regering werk maken van een vereenvoudiging in de aftrekbeperking autokosten en zal voorzien worden in een ruimere overgangsperiode voor hybride wagens.
De regering zal het maximale aftrekpercentage voor hybrides op 75% behouden tot eind 2027.
Het zal vervolgens dalen naar 65% in 2028 en 57,5% in 2029 (gelijktijdig met de daling voor
elektrische wagens).
Deze aftrekpercentages zijn van toepassing voor de gehele gebruiksduur van het voertuig door dezelfde eigenaar/huurder.
De brandstofkosten van hybrides blijven 50% aftrekbaar tot eind 2027.
De elektrische verbruikskosten van hybrides krijgen dezelfde aftrekbaarheid als die voor elektrische wagens.
Winsten en baten
Afschaffing van de belastingvermeerdering bij onvoldoende voorafbetalingen vanaf 2026.
Parafiscaliteit
Hervorming van het statuut van zelfstandigen in bijberoep, rekening houdende met het feit dat
ze geen sociale rechten opbouwen, met als doel dit statuut beter te waarderen en tegelijkertijd
misbruiken aan te pakken.
Zelfstandigen in bijberoep zullen kunnen bijdragen aan de Vrije Aanvullende Pensioenregeling voor Zelfstandigen (VAPZ) vanaf 2026 : dus gelijke voorwaarden tussen zelfstandigen in bijberoep en in hoofdberoep.
Bestrijden van schijnzelfstandigheid bij zelfstandigen in bijberoep.
Harmonisatie en vereenvoudiging van de verschillende stelsels in de tweede pijler voor
zelfstandigen (VAPZ, IPT, POZ). Daarbij wordt ook de 80%-regel hervormd.
Aanpassing vennootschapsbijdrage aan balanstotaal : kleine ondernemingen zullen minder betalen, grote ondernemingen zullen “iets meer” betalen.
- Duurzaamheid
Maatregelen
De tarieven voor de verhoogde investeringsaftrek voor de energie-, mobiliteits- en milieulijsten
zullen worden geharmoniseerd naar 40% (zie reeds eerder).
Btw-tarief levering en installatie van warmtepompen: 21% naar 6% (gedurende 5 jaar).
Btw-tarief voor de levering en installatie van een verbrandingsketel op fossiele brandstoffen
(gas, mazout, enz.) : van 6% naar 21% in het kader van een renovatie (voor woningen ouder dan 10 jaar).
Uitbreiding toepassingsgebied sloop en heropbouw aan 6% naar leveringen maar verstrenging
oppervlaktecriterium van 200m² naar 175 m².
Duidelijker definiëren van “renovatie en vernieuwbouw”, met (eventueel) toevoeging van een
duurzaamheidsvoorwaarde.
- Consumptie
De witte kassa zal worden ingevoerd in de gehele horeca om een level playing field te
garanderen.
Daarnaast komt er een uitbreiding naar andere fraudegevoelige sectoren.
Er zal wel een tolerantie worden ingebouwd voor kleinschalige activiteiten zodat deze buiten het toepassingsgebied blijven, de drempel van 25.000 EUR wordt behouden maar de berekening ervan zal worden aangepast.
- Administratieve vereenvoudiging en rechtszekerheid
Als laatste geven we nog het volgende mee in vogelvlucht
Afschaffen kleinere taksen
– 2025: taks op bankgeschriften, premietaks voor POZ
– 2026: kleinere federale registratierechten en andere taksen
Kosteloos wijzigingen aan KBO via My Enterprise.
Schrappen bijlage 270 MLH en werken met een minder administratief belastend alternatief.
Schrappen, bijsturen of vereenvoudigen van dagontvangstenboek, diverse btw-registers, …
Afschaffing nihil klantenlisting.
Vereenvoudigen regels Transfer Pricing-documentatie, vooral voor kmo’s
Aanpassing UBO-register : het instrument moet als doel hebben om fraude efficiënt te
bestrijden maar mag niet langer aanleiding geven tot administratieve overlast en extra kosten
in hoofde van ondernemingen. Alle informatie die in het UBO moet komen, en reeds via
andere kanalen (notaris, KBO, …) beschikbaar is, moet rechtstreeks doorstromen naar het UBO (zonder kosten of lasten).
Rechtszekerheid door transparante communicatie rechtsbronnen
Snelle publicatie van circulaires en aanpassing administratieve commentaren bij nieuwe
Wetgeving.
Geen retroactieve fiscale regels.
Fiscus moet alle rechtspraak publiceren en toegankelijk maken.
Rechtszekerheid door heldere compliance en controle
Meer eenvoudige en gestroomlijnde fiscale controles
Only once principe.
Goede spreiding van fiscale deadlines zodat alles werkbaar blijft voor accountants en
Belastingadviseurs.
Rechtszekerheid door toegankelijkheid administratie
Een rechtstreekse en directe toegang tot de controleur of de dienst verantwoordelijk voor de
controle voor alle lopende fiscale controles en/of geschillen of vragen aan een
belastingplichtige.
Voor controles in de verschillende fiscale sub domeinen (btw, vennootschapsbelasting,
bedrijfsvoorheffing, …) moet er een uniforme communicatie ingevoerd worden, evenals een duidelijk aanspreekpunt voor de verschillende bevoegde centra (met telefooncodes en e-mailadressen) en de mogelijkheid om rechtstreeks contact op te nemen en indien nodig een afspraak te maken.
Er zal voorzien worden in een ICT-omgeving voor online indiening van publicaties in het Belgisch Staatsblad.
Sanctiebeleid
Het huidig aftrekverbod in de vennootschapsbelasting zal enkel nog van toepassing zijn bij
herhaaldelijke overtredingen waarbij minstens een belastingverhoging van minstens 10%
effectief wordt toegepast en niet bij overtredingen te goeder trouw of administratieve
vergetelheden.
Eerste verwittiging bij fouten te goeder trouw, geen boete indien voorwaarden voor
kwijtschelding voldaan zijn, focus op bijsturing en niet op sanctionering.
Daarnaast zal de belastingplichtige bij een eerste overtreding ter goede trouw geen gemotiveerd verzoekschrift meer moeten indienen, en zal de administratie zelf nagaan of de voorwaarden tot niet-oplegging van een eventuele sanctie zijn voldaan.
De compensatie op de bijkomende belastbare grondslag zal toegepast kunnen worden op de
verliezen van het jaar (niet op die van vorige jaren).
Verankering van het vertrouwensbeginsel in de wet, waarbij we verduidelijken dat
belastingplichtigen die een controle op een element uit hun aangifte hebben ondergaan en die
praktijk, bij ongewijzigde Wetgeving, verderzetten in een volgend belastbaar tijdperk, niet worden gepenaliseerd bij een eventuele latere controle.
- Fraudebestrijding
Deze geven we ook even mee:
Onderzoek naar een loterij met btw-bonnen om het opvragen van ontvangstbewijzen te stimuleren en zodoende fraude te bestrijden.
Ook misbruiken met private stichtingen zullen worden aangepakt door de federale Wetgeving te verduidelijken wat betreft de ‘belangloze doelstellingen’ en door het sanctiemechanisme te
evalueren. Tevens zullen notarissen geresponsabiliseerd worden. Bij oneigenlijk gebruik van
een stichting zal de fiscus de mogelijkheid krijgen de ontbinding te vragen.
Het is een hele boterham waarvan ook wij op dit moment vol spanning wachten op de concrete omzetting in Wetgeving.
Wij houden u ten zeerste op de hoogte van elke wijziging in het fiscale landschap.