De nieuwe regelgeving betreffende de BTW–ketting treedt in voege op 1 januari 2025 en wij willen u graag wijzen op een aantal aandachtspunten die voor u van belang kunnen zijn.
De nieuwe regels treden gradueel in voege, waarbij sommige maatregelen al vanaf 1 januari 2025 van toepassing zullen zijn en andere pas waarschijnlijk vanaf 1 mei 2025.
Het invoeren van de provisierekening BTW
Het afschaffen van de BTW-rekening–courant evenals van de bijzondere BTW-rekening vertaalt zich naar het afschaffen van de verrekening van BTW–schulden met BTW-tegoeden.
Vanaf 1 januari 2025 zullen BTW-schulden en BTW-tegoeden afzonderlijk en door verschillende administratieve instanties behandeld worden.
Vooral wat betreft de BTW-tegoeden zijn er aantal belangrijke wijzigingen die in voege zullen treden:
- Tegoeden kunnen ofwel onmiddellijk teruggevraagd worden;
- Ofwel zullen deze tegoeden ingeschreven worden op de nieuwe provisierekening BTW waar u dan later opnieuw ‘vrij’ kan over beschikken.
Deze nieuwe BTW-provisierekening zal waarschijnlijk pas in voege treden begin mei 2025.
Termijn voor indienen van de BTW-aangifte en betaling van de BTW-schuld
Voor de maandaangevers zal er in se niets veranderen en blijft de deadline de 20ste van de maand.
Voor kwartaalaangevers zal de deadline verschoven worden naar de 25ste van de maand volgend op het kwartaal.
Let wel op die verschuiving brengt met zich mee dat alle toleranties, die heden gelden, onmiddellijk vanaf 1 januari 2025 zullen vervallen wat zich moet vertalen in: de deadline voor indiening en betaling is de 20ste voor maandaangevers en de 25ste voor kwartaalaangevers zonder nog enige vorm van tolerantie.
Het is dus vanaf 1 januari 2025 nog meer in uw belang om ons tijdig de nodige informatie te bezorgen voor een correcte en tijdige indiening en betaling van uw BTW-aangifte.
Bovenstaande nieuwe of te behouden termijnen zijn ook van toepassing op de IC opgave en de bijzondere BTW-aangifte.
Correcties van een BTW–aangifte
Een vergissing in een reeds ingediende BTW-aangifte kan enkel nog worden rechtgezet binnen de oorspronkelijke indieningstermijn of indien deze reeds zou verstreken zijn, in de volgende BTW- aangifte.
De vervangende BTW–aangifte
De vervangende BTW–aangifte zal in de plaats komen van de huidige BTW-rekening-courant en moet de BTW administratie toelaten om een beter zich te krijgen op de openstaande BTW-schulden evenals om sneller te kunnen overgaan tot het innen van deze openstaande BTW-schulden.
Als een BTW–aangifte niet of niet tijdig is ingediend zal, na het verstrijken van drie maanden NA het betrokken aangiftetijdvak, u van de BTW administratie een kennisgeving van een voorstel van vervangende BTW–aangifte ontvangen.
Het verschuldigd bedrag aan te betalen BTW in deze vervangende BTW–aangifte zal gelijk zijn aan het hoogste bedrag uit de aangiftes van de laatste 12 maanden met een minimum van 2.100 euro (dit bedrag zal geïndexeerd worden).
U zal deze kennisgeving per aangetekend schrijven ontvangen, waarbij u dan als BTW– belastingplichtige nog over één maand beschikt om uw ontbrekende BTW-aangifte in te dienen anders wordt de vervangende BTW–aangifte definitief.
Deze definitieve vervangende aangifte kan wel nog via bezwaar of via de rechtbank worden betwist.
Let wel op: de nalatigheidsinteresten beginnen al te lopen vanaf het verstrijken van de wettelijke indieningstermijn, dus deze kunnen behoorlijk snel oplopen.
Boetes voor niet indienen
De eerste boete voor het niet tijdig indienen van een BTW–aangifte is gelijk aan 500 euro, maar bij het herhaaldelijk niet indienen van BTW – aangiftes gaan de boetes progressief omhoog naar 1250 voor een tweede overtreding, 2500 voor een derde overtreding en voor elke volgende overtreding loopt de boete op tot 5.000 euro per niet ingediende aangifte.
Heden is er nog geen duidelijkheid wanneer en hoe de teller opnieuw op nul zal worden gezet.
BTW teruggaven
Onder de nieuwe BTW-regeling zal een tegoed niet meer kunnen worden overgedragen naar de volgende periode maar zal er een keuze zijn, ofwel het tegoed onmiddellijk terugvragen ofwel zal het ingeschreven worden op de hierboven aangehaalde provisierekening.
Net zoals de provisieregeling zal de nieuwe regeling betreffende het BTW-tegoed meer dan waarschijnlijk pas vanaf mei 2025 in voege treden.
Om uw BTW-tegoed te kunnen terugkrijgen moet niet alleen de betrokken aangifte tijdig ingediend zijn, maar ook de BTW–aangiftes van de 6 maanden die deze aangifteperiode voorafgaan, zijnde dus van ofwel twee voorgaande kwartaalaangiftes ofwel zes voorafgaande maandaangiftes.
Het moet minimum om een tegoed van 50 euro gaan en tevens moet de BTW administratie beschikken over het correct en geldig rekeningnummer voor de terugbetaling.
U mag uw terugbetaling verwachten uiterlijk op het einde van de tweede of de derde maand die volgt op het aangiftetijdvak naargelang je kwartaalaangever dan wel maandaangever bent.
Let wel op: per aangifte kan u enkel dat tegoed terugvragen waarop de aangifte betrekking heeft.
Teruggaaf via de provisierekening
Voor tegoeden die op de provisie rekening staan zal een afzonderlijke procedure worden uitgewerkt in een nieuw KB.
Bijkomende kanttekening, alle huidige tegoeden zullen vanaf 2025 worden overgezet naar deze nieuwe provisierekening, met de bijkomende onduidelijkheid of dit al het geval is vanaf 1 januari of pas vanaf het nieuwe KB dat nog moet in voege treden.
Indien er geen teruggave wordt gevraagd zal het tegoed worden ingeschreven op de provisierekening, waarbij eerst een mogelijk controle zal worden uitgevoerd met het oog op een mogelijke inhouding of aanwending.
De BTW administratie kan ook overgaan tot een inhouding bij ernstige vermoedens van onjuistheid van een ingediende BTW–aangifte.
De BTW administratie kan ook overgaan tot een inhouding van uw BTW–tegoed, indien u niet binnen de 10 dagen zou antwoorden op een vraag om inlichtingen betreffende het BTW–tegoed dat volgt uit een tijdig ingediende BTW–aangifte.
Wij houden u verder op de hoogte van mogelijke ontwikkelingen betreffende de nieuwe BTW regels.
Mocht u hieromtrent nog vragen hebben, aarzel niet om contact op te nemen met uw dossierverantwoordelijke.