Steffi, dossierverantwoordelijke
Dossierverantwoordelijke Steffi is nog maar net van functie veranderd. Ze startte als stagiair bij Van Coile en bleef daarna plakken. Zo’n 5 jaar lang was ze dossiervoorbereider, en nu heeft ze dus een nieuwe rol. “Dat is wel wennen! Het werk dat ik binnenkrijg, moet ik nu vaker doorgeven aan andere mensen. Ik weeg de hele tijd af: wat is dringend, wat niet, welk dossier geef ik aan wie?”
“Elke maandagochtend zitten we samen met het bestuur en alle dossierverantwoordelijken. Heeft iemand een moeilijke case, dan bekijken we die samen en geven we advies. We bespreken personeelszaken en lezen fiscale tijdschriften, zodat we altijd mee zijn met de actualiteit. Na afloop krijgen alle collega’s een nieuwsbrief met wat er tijdens de vergadering besproken is.”
Ik had nooit het gevoel: ‘ik ben hier maar de stagiair’. Ik kreeg meteen zinvol werk.
Drie keer uitleggen
“Ik heb hier zelf als stagiair gewerkt bij iemand die mij enorm veel heeft geleerd. Ik had nooit het gevoel: ‘ik ben hier maar de stagiair’. Ik kreeg zinvol werk, leerrijke feedback en toen ik hier dan in loondienst startte, voelde ik mij helemaal klaar voor de job.
Voor mij is dat een voorbeeld: zo wil ik zelf ook stagiairs begeleiden. Ik wil hen dingen laten doen, zelf laten uitzoeken, gerichte vragen stellen om te checken of ze begrijpen waarom ze iets doen. Natuurlijk stem ik het werk dat ik doorgeef af op de stagiairs: een heel groot dossier geef je beter niet aan een starter. Maar mensen de kans geven om bij te leren: dat hoort er hier bij. Twee keer uitleggen, drie keer uitleggen, we doen het met plezier.”
Boekhouder, jurist en HR-medewerker-in-één
“Wat mij verrast heeft aan deze job, is hoe breed het gamma aan vragen van klanten soms wel is. We bespreken cijfers met een klant – een onderwerp waar we uiteraard goed in thuis zijn – en dan plots: een vraag over successierecht. We hebben hier wel een juriste die daar veel over weet, maar ik wil dan zelf ook de klant al een antwoord kunnen geven.
Wij zijn tegelijk boekhouder, jurist én HR-medewerker, want we krijgen ook massa’s vragen over personeel, loonkosten, meewerken in de zaak van je echtgenoot… En dan geven we passend advies, ook al vergt dat soms heel wat opzoekwerk.”
Investeren in crypto
“Je moet voortdurend bijleren als boekhouder, want de wetgeving verandert vaak. Sowieso hebben we elk jaar updates rond BTW, vennootschapsbelasting, … En er duiken altijd aan onderwerpen op waarover ik graag meer wil weten. Onlangs heb ik een seminarie gevolgd over investeren in cryptomunten. Dat leeft nu sterk, en klanten stellen daar vragen over. Als iemand met zijn vennootschap wil investeren in crypto, hoe ga je dan te werk? Hoe wordt dat geboekt in een boekhouding? Om advies te kunnen geven, heb je daar wel wat kennis van zaken over nodig.
Als dossiervoorbereider heb je nog iemand naast je om mee antwoord te geven, maar nu, als verantwoordelijke, ben ik het eerste aanspreekpunt van de klant. De dingen die we bijleren, delen we tijdens de maandagvergaderingen dan ook met de andere verantwoordelijken.”
“Er worden ook maandelijks interne opleidingen georganiseerd. De volgende zal – mee op mijn vraag – gaan over pensioenopbouw. Dan komt een externe specialist uitleg geven. En onlangs lichtten hier twee bankmedewerkers toe wat er belangrijk is in een kredietdossier. Het zijn altijd interessante opleidingen waar ik iets van opsteek.”
Wat mij verrast heeft aan deze job, is hoe breed het gamma aan vragen van klanten wel is.
Evenwicht tussen werk en privé
“Ik werk in een rustig bureau met niet te veel mensen. Perfect voor mij, want ik werk graag in stilte. Een werkomgeving heeft echt wel impact op mensen. Daar wordt ook rekening mee gehouden, in de mate van het mogelijke.
Ons kantoor blijft maar groeien, en de plekken zijn ook eindig natuurlijk. Thuiswerk maakt wel iets meer mogelijk, maar toch… Ik werk zelf niet zo vaak thuis, ik ben graag op kantoor. Echt contact met de collega’s gaat voor mij nog altijd boven bellen via Teams.
Anderzijds brengt thuiswerk wel veel tijdswinst met zich mee. Maar ik heb niet graag dat mijn werk mij achtervolgt en dat ik het thuis dan nog zie liggen (lacht). Werk en privé houd ik het liefst gescheiden. Wat het papierwerk betreft dan, want ik moet wel toegeven dat bepaalde collega’s ook goede vriendinnen zijn intussen. Wij zijn een heel jong team, allemaal in dezelfde levensfase, er zijn veel trouwers, er komen kindjes bij. Dat schept een band.”
Werk en privé houd ik het liefst gescheiden. Wat het papierwerk betreft dan, want bepaalde collega’s zijn intussen ook goede vriendinnen.
Familiemens
“Ik zit in de laatste fase voor mijn ITAA-titel. Ik heb onlangs mijn mondeling examen gedaan, maar ik was niet geslaagd. Die ervaring was wel heel leerrijk, en ik ben blij dat ik alles nu nog eens gestudeerd heb voor mijn werk als dossierverantwoordelijke. Mijn kennis is weer helemaal up-to-date… Ik weet zeker dat dat mondeling examen mij in de toekomst ook wel zal lukken.
Dat betekent ook dat ik minstens 20 uur per jaar opleiding moet volgen. Die opleidingen volg ik tegenwoordig op donderdagavond in plaats van op zaterdagochtend. Nu ik een dochtertje heb, ben ik op zaterdag liever thuis.
Sinds september 2021 ben ik terug uit zwangerschapsverlof, en sindsdien organiseer ik mijn werk dus een beetje rond Noémi. En dat is heel goed te doen: is ze ziek, dan werk ik thuis of ik plan mijn uren anders in. Zolang er goede communicatie is met collega’s en klanten, tilt niemand daar zwaar aan. Petra, één van onze bestuurders, is zelf ook een mama van drie. Zij weet ook wel dat de combinatie werk en kleine kinderen niet altijd vanzelfsprekend is.
Ik ben echt een familiemens. De familiale sfeer bij Van Coile vind ik dan ook heel fijn. Zelfs tijdens mijn sollicitatiegesprek had ik al het gevoel dat ik Petra al jaren kende. Nee, ik kan me niet voorstellen dat ik ooit van werk zou veranderen.”
Meer over Steffi
- Studeerde accountancy & fiscaliteit
- Is gestart als stagiair in 2016, sinds 2022 dossierverantwoordelijke
- Heeft een dochtertje van één jaar, Noémi